Gå direkt till huvudinnehållet
Logo
Min sida
  • E-förslag
  • E-tjänster
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Translate
Logga in
  • Startsida

Kontaktinformation

Oxelösunds kommun
Kommuncenter

Telefon 0155-380 00
kommun@oxelosund.se

Tobakstillstånd - ansökan

I den här e-tjänsten söker du tillstånd för att sälja tobaksvaror. E-tjänsten kan användas både vid detaljhandel direkt till konsumenter och partihandel till andra handlare.

Ansökan om tobakstillstånd är en förändring i Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Ändringen gäller från och med 1 juli 2019.

Du som redan säljer tobaksvaror:

Om du redan anmält till kommunen att du säjer tobak till konsumenter gäller den anmälan till och med 31 oktober 2019 eller tills nytt beslut kommer från kommunen.

Du som ska börja sälja tobaksvaror:

Om du inte anmält försäljning av tobak till kommunen tidigare får du inte börja sälja förrän du fått ditt tillstånd godkänt.

Egenkontroll:

Du som handlare ska kontrollera din försäljning och ta fram ett program för egenkontroll. Programmet ska skickas in tillsammans med din tillståndsansökan och även finnas tillgängligt på ditt försäljningsställe.

Om kommunens prövning

Du som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att du med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i företaget utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Det kan även inkludera närstående och andra personer med roller i företaget. Dessa kommer kontrolleras i samband med prövningen.

Detaljhandel:

Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. När kommunen prövar din lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket, Kronofogden, Polisen och Tullverket.

Partihandel:

Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare. När kommunen prövar din ekonomiska lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket och Kronofogden. Kommunen måste även begära in ett yttrande från Polisen och Tullverket.

Avgifter

Kommunen tar ut en ansökningsavgift från den som söker tillstånd att sälja tobak. Ansökningsavgiften ska betalas in till BankGiro 991-1991 (ange ref. 62300-31120-27900). Avgiften betalas in i samband med ansökan. Underlag på betalning ska bifogas som en bilaga.

Handlingar som du ska bifoga

Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och skicka in det vid ett senare tillfälle.

Exempel på handlingar som ska bifogas vid ny ansökan: Egenkontrollprogram och handlingar som visar hur du finansierat din verksamhet, exempelvis lånebevis, om verksamheten är startat under de senaste tre åren. Utdrag från bolagsverket till exempel registreringsbevis och dokument om ägarförhållanden.

Ansök via e-tjänst:

När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.

Logga in

Kontakta Oxelösunds kommun

Telefon 0155 - 380 00
E-post kommun@oxelosund.se

Organisationsnummer 212 000-0324

Besök och postadress

Höjdgatan 26
613 81 Oxelösund

Snabblänkar

  • E-förslag
  • E-tjänster
  • Kontakta oss
  • Personuppgifter
  • Translate
  • Facebook
  • Till Oxelösund

Titel